5 maja 2017


 Mobilis vs ZTM Kielce w KIO

26 kwietnia 2017 r. Krajowa Izba Odwoławcza rozpatrzyła protesty dwóch przewoźników Mobilis i Michalczewski ws. najnowszego przetargu Zarządu Transportu Miejskiego w Kielcach na 10-letnią obsługę miejskiej komunikacji. Problem Kielc polega na tym, że MPK Kielce jest spółką pracowniczą, co z kolei wymusza na organizatorze miejskiej komunikacji ? czyli w tym przypadku ZTM Kielce ? konieczność zorganizowania przetargu. Dotychczasowa umowa właśnie się kończy i ZTM musi ogłosić przetarg, aby podpisać kolejną. Oczywiście z MPK. W przypadku przegranej spółki miasto miałoby spore kłopoty, gdyż w zakładzie cały czas działają bardzo silne związki zawodowe. O ich potencjale świadczy fakt, że przewodniczący zakładowej Solidarności, Bogdan Latosiński, dwa lata temu został wybrany do sejmu z listy PIS. Dlatego Zarząd robi wszystko, aby to MPK woziło dalej kielczan i jest to jak najbardziej zrozumiałe. Protest przewoźników Tym razem wartość przetargu była na tyle duża (601 475 342 PLN netto)że duże, prywatne firmy nie mogły przejść obok tego obojętnie. W prawne szranki z ZTM Kielce w KIO stanęły dwie największe firmy: Mobilis i Michalczewski. Ich zastrzeżenia dt. zapisów o lokalizacji zajezdni autobusowej w Kielcach, określenia średniego wieku taboru na poziomie 8 lat, ustanowienia jako kryterium oceny terminu płatności pierwszej raty i zatrudniania pracowników na pełny etat. Argumentowali, że zapisy faworyzują Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Kielcach. "Poprzez wprowadzenie wymogu dysponowania przez wykonawcę terenem przeznaczonym na bazę techniczną, zlokalizowanym wyłącznie na terenie miasta Kielce, bez określenia możliwości filii zajezdni, (...) to warunek nieproporcjonalny i skutkuje ograniczeniem uczciwej konkurencji i nierównym traktowaniem wykonawców" ? napisano w uzasadnieniu ITS Michalczewskiego. KIO decyduje Wyrok w dwóch połączonych sprawach został ogłoszony 26 kwietnia. ?"Oba odwołania zostały uwzględnione w części, w obu przypadkach Izba nakazała zamawiającemu wprowadzenie zmian do SIWZ umożliwiających wykonawcy wybranemu rozpoczęcie świadczenia usług przewozu w terminie nie krótszym od daty zawarcia umowy. W odwołaniu firmy Mobilis potwierdzenie znalazł zarzut dotyczący wykazu osób. Izba nakazała zamawiającemu, a by zakres informacji ograniczył do osób odpowiedzialnych za kontrolę jakości usług z pominięciem 350 kierowców i 18 pracowników obsługi technicznej" - informuje Magdalena Grabarczyk, rzeczniczka KIO To oznacza, że KIO przychyliło się do argumentów przewoźników w dwóch kwestiach: ZTM nie może już wymagać wypisania z nazwiska kierowców oraz pracowników technicznych, ale w zakresie kontrolerów jakości jest to dozwolone; umowy nie wejdzie w życie 1 stycznia 2018 r. jak chce ZTM, ale co najmniej pięć miesięcy po jej podpisaniu. KIO odrzuciło natomiast najważniejsze argumenty: baza w granicach miasta średni wiek taboru 8 lat Tym samym można powiedzieć, że wyrok KIO  zostałwydany po myśli ZTM i przy tych warunkach nikt w nim nie wystartuje poza MPK Kielce. Oczywiście przewoźnicy mają prawo zaskarżyć wyrok KIO do Sądu Okręgowego w Kielcach. Kieleckie wymagania Przypomnijmy, że dla potrzeb wykonywania usług przewozowych ZTM Kielce przekaże wykonawcy 25 sztuk autobusów hybrydowych marki Solaris: 10 szt. MEGA i 15 szt. MAXI, które na dniach mają zostać zamówione. Reszta taboru niezbędnego do wykonania zadania to pojazdy klasy MEGA: 31, MAXI: 87, MIDI: 5. Szczegóły planowanej pracy przewozowej są następujące: - średnia roczna ilość kilometrów: 10 297 000 km, w tym autobusami przewoźnika: klasy MEGA ? 2 270 000 km / MAXI + MIDI ? 6 102 000 km i autobusami ZTM Kielce - MEGA ? 550 000 km / MAXI ? 1 375 000 km. Co dla pasażerów? Zapisy przetargu oznaczają, że od przyszłego roku kielczan wozić będą tylko autobusy niskopodłogowe. Ponadto każdy nowo wprowadzony przez przyszłego przewoźnika pojazd musi spełniać normy emisji spalin Euro 6, mieć maksymalnie pięć lat, być w pełni klimatyzowany i mieć tzw. ciepły guzik do otwierania drzwi. Kolorystyka bez zmian ? wszystkie egzemplarze po 1 stycznia 2018 r. mają być w barwach Kielc, czyli żółto-czerwonych, a z bocznych szyb mają zniknąć reklamy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz