14 stycznia 2014

PRZETARG W BYDGOSZCZY
Konsorcjum firm KDD z Niemcza oraz Blue Line z Łańcuta złożyło najtańszą ofertę w przetargu na 8-letnią obsługę trzech linii w Bydgoszczy. Łącznie w przetargu wzięło udział pięciu przewoźników. Poniżej prezentujemy wykaz oferentów w klasyfikacji od najtańszej do najdroższej oferty –na razie to jedyna informacją jaką dysponujemy po dzisiejszym otwarciu ofert przez ZDMiKP:
1. KDD Niemcz
2. MZK Bydgoszcz
3. Mobilis
4. Arriva
5. PKS Bydgoszcz
Solbus SM 12 LNG w barwach KDD Niemcz w Olsztynie
Przypomnijmy, że o zwycięstwie w bydgoskim przetargu zadecyduje najniższa cena oraz szereg warunków, w tym m.in. odpowiednie zaplecze techniczne oraz tabor. To minimum 33 fabrycznie nowe autobusy, w tym 21 szt. przegubowych o pojemności minimum 140 miejsc i 12 szt. standardowych o pojemności minimum 90 miejsc. Ponadto Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej wymaga, aby najnowsze pojazdy były m.in. klimatyzowane, monitorowane, wyposażone w Wi-Fi, „ciepły guzik”oraz miejsce pod biletomaty. Wszystkie mają być także pomalowane w barwy miasta. W tej sytuacji czekamy na decyzję bydgoskiego ZDMiKPi ostateczny wybór najkorzystniejszej oferty. W przypadku zwycięstwa firmy KDD Niemcz będzie to oznaczać, że z początkiem września br. na linie nr 55 (aktualnie obsługiwanej przez MZK Bydgoszcz), 67 (MZK Bydgoszcz) i 69 (Mobilis) wyjedzie ok. 36 szt. fabrycznie nowych autobusów marki Solbus, w tym 23 szt. przegubowych klasy MEGA –SM 18 i 13 szt. solo klasy MAXI –SM 12. Prawdopodobnie –jak ma to miejsce w przypadku obsługi linii przez KDD w Olsztynie –byłyby one zasilane na ciekły gaz ziemny (LNG). Byłby to ogromny sukces producenta z Solca Kujawskiego, który przypomnijmyw tym roku ma dostarczyć do MZA Warszawa aż 47 szt. autobusów przegubowych SM 18. Ewentualna realizacja także bydgoskiego zamówienia pozwoliłaby nieomal „z marszu”zrealizować kolejny kontrakt na tabor o bardzo dużej pojemności i tym sam zakończyć bieżący rok z rekordowym wynikiem –najlepszym w historii firmy w zakresie autobusów miejskich.
Mercedes-Benz Conecto LF w barwach MZK Bydgoszcz na linii 55
Warto zauważyć, że przetarg ZDMiKPma strategiczne znaczenie także dla przyszłości miejskiego przewoźnika –MZK Bydgoszcz. Miasto chce bowiem na podstawie ceny wozokilometra zaproponowanego w przetargu, ustalić cenę za usługi dla miejskiego przewoźnika, który będzie obsługiwał wszystkie pozostałe linie autobusowe (z wyjątkiem trasy nr 80, na której jeździ PKS Bydgoszcz). –„Jeśli jakaś firma zaproponuje wyjątkowo niską cenę usług, którą potem narzuci się MZK, to będzie to dla nas gwóźdź do trumny”–ostrzega na łamach Gazety Wyborczej Andrzej Arndt, przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Komunikacji Miejskiej w MZK Bydgoszcz. Miejski przewoźnik przygotowując się do walki o linie już wcześniej ogłosił przetarg na zakup 23 szt. autobusów przegubowych i 13 szt. jednoczłonowych.Do tego zamówienia zgłosiły się dwie firmy –EvoBus Polska i Solaris Bus &Coach. Przedstawiciel marki Mercedes-Benz zaproponował pojazdy klasy MEGA w cenie 1,582 mln zł brutto za sztukę, a standardowe za 1,166 mln zł za sztukę. Z kolei producent z Bolechowa zaoferował za jeden pojazd przegubowy kwotę 1,526 mln zł brutto, natomiast za jednoczłonowy 1,146 mln zł brutto. To oznacza, że cenowo korzystniejsza jest oferta Solarisa, ale przy ostatecznym wyborze przewoźnik weźmie pod uwagę również materiały i technologie zastosowane w produkcji pojazdów, pojemność silników oraz liczbę miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Jednak na ostateczny wybór najkorzystniejszej oferty przez MZK będziemy musieli poczekać do finału „liniowego”przetargu ZDMiKP Bydgoszcz. Zapowiada się „gorący”początek roku. 
                                                                                                                                  źr. infobus

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz