Mobilis testuje Omniwide w Krakowie
6 września pod Urzędem Miasta w Krakowie rozpoczęły się testy nowego
autobusu miejskiego firmy Scania: przegubowego Citywide LF (CN320UB6x2/2 EB
18.0) z silnikiem spełniającym norę Euro 6. To pierwsza taka prezentacja w
Polsce. Bezpośrednim powodem wizyty autobusu produkowanego w Słupsku pod
Wawelem są przymiarki firmy Mobilis do zakupu pojazdów, którymi od sierpnia
2014 roku będzie obsługiwała 11 krakowskich linii autobusowych. Na razie
Citywide LF trafi kolejno na linie 352, 152 i 178. Będzie nim jeździło dwóch kierowców,
a zasadniczym celem testów jest zweryfikowanie zużycia paliwa. Jeśli transakcja
zostanie sfinalizowana, będą to pierwsze miejskie autobusy marki Scania w
polskiej flocie Mobilis. Firma eksploatuje ponad 200 szt. pojazdów typu
OmniCity i OmniLink w Holandii oraz autobusy Scania-Higer Touring HD na liniach
międzymiastowych. Oficjalna decyzja przewoźnika będzie znana dopiero 1
listopada, czyli po podpisaniu umowy o świadczenie usług w Krakowie (co będzie
miało miejsce w październiku).
We wrześniowej prezentacji uczestniczyli m.in. Eugeniusz Szymonik, prezes
zarządu Mobilis, Andrzej Gajoch, kierownik krakowskiego oddziału firmy, Andrzej
Jaworski, dyrektor sprzedaży autobusów Scania Polska S.A. oraz Grzegorz Sapoń,
zastępca dyrektora ZIKIT do spraw transportu. Byli również przedstawiciele
krakowskiego MPK. Na kilka chwil pojawił się prezydent Krakowa, Jacek
Majchrowski: zajrzał do autobusu, zapytał o wysokość podłogi w kontekście
problemów osób poruszających się na wózkach inwalidzkich z napędem elektrycznym.
Po „pokazie statycznym”przyszła kolej na przejażdżkę, w której prezydent nie
brał już udziału. Pokazany w Krakowie Omniwide do tej pory przejechał ponad 7
tys. km, odwiedził Sztokholm i Berlin (gdzie Scania staje do przetargu na
autobusy miejskie, wynik będzie znany w październiku). Z Krakowa uda się do
Szwajcarii. Ten model jest przeznaczony na rynek skandynawski, więc jego
konfiguracja odbiega od krakowskich wymagań:
- ostatnie (czwarte) drzwi są pojedyncze,
- nie ma klimatyzacji (choć jest przygotowany do zabudowy)
- nie ma systemu informacji pasażerskiej
- nie ma monitoringu
- miejsc siedzących jest więcej, niż w krakowskich autobusach (rzecz jasna
kosztem liczby miejsc stojących)
Na czas testów zainstalowano kasowniki obsługujące Krakowską Kartę Miejską.
Autobusy wyprodukowane z myślą o obsłudze krakowskich linii zostałyby
dostarczone w oczekiwanej przez miasto wersji wyposażenia. Przy okazji Mobilis
deklaruje, że nowe autobusy, bez względu na markę, zgodnie z krakowskimi
tradycjami będą malowane na niebiesko –czyli dokładnie tak jak chce krakowski
ZIKIT. Jego szczegóły techniczne to długość 17997 mm, szerokość 2550 mm i
wysokość 3150 mm. Drzwi w układzie 2+2+2+1, wysokość progu odpowiednio
320/340/340/320 mm. Fotele pasażerskie firmy STER typu 6MS. Ciekawym pomysłem
jest zamontowanie nad grzejnikami osłon wygiętych z nierdzewnych rur stalowych:
odpowiedź na skłonność pasażerów do opierania stóp o obudowy grzejników. Silnik
DC9108 o pojemności skokowej 9291 cm3, rzędowy, pięciocylindrowy, z wtryskiem
XPI common rail, turbosprężarką ze stałą geometrią i intercoolerem chłodzonym
powietrzem osiąga moc maksymalną 235 kW przy 1900 obr/min i maksymalny moment
obrotowy 1600 Nm przy 1050 –1300 obr/min. Spełnia wymagania normy EURO 6 z
wtryskiem AdBlue. Jest przystosowany do zasilania paliwem ekologicznym jednak
podczas testów autobus będzie tankowany zwykłym olejem napędowym. Trochę
szkoda, ale „zwykły diesel”wciąż jest tańszy od „paliwa rzepakowego”. Zbiorniki
paliwa mają całkowitą pojemność 400 litrów (150 +150 +100). Z silnikiem
współpracuje automatyczna skrzynia biegów ZF 6HP604C.
źr. infobus
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz